PROHLEDAT
NEJČASTĚJI HLEDANÉ

Lanovka Ještěd

Podrobný popis objektu


Poloha a dosažitelnost
Dolní stanice lanovky se nachází v Liberci - Horním Hanychově nedaleko konečné stanice MHD a její horní stanice je na vrcholu hory Ještěd u televizního vysílače s hotelem.

Přístup: Od železniční stanice Liberec ze zastávky tramvaje MHD "Nádraží" nebo od železniční stanice Liberec-Horní Růžodol ze zastávky MHD "Janův Důl" tramvajovou linkou číslo 3 do konečné stanice MHD "Horní Hanychov". K dolní stanici lanové dráhy pak pěšky asi 10 minut. Celková doba k překonání této vzdálenosti činí asi 30 až 40 minut. U dolní stanice lanové dráhy je k dispozici parkoviště pro osobní automobily a autobusy.
Popis lanovky a služby
Lanovka z důvodu rekonstrukce do odvolání mimo provoz.

Lanová dráha na Ještěd je jednou z nejpřitažlivějších dopravních zajímavostí Liberce. Nebylo náhodou, že si tento vrchol - dominantu kraje - naši předkové vybrali jako vhodný pro výstavbu jedné z prvních visutých lanovek u nás.
Lanovka jako jediná v České republice stále patří Českým drahám, ačkoliv se objevily snahy o její privatizaci. Jde o unikátní dvoukabinovou lanovku založenou na kyvadlovém systému. Jedna kabina unese 35 lidí a dokáže vyvinout rychlost 36 kilometrů za hodinu. Délka trati dosahuje 1188 metrů. Dolní stanice je v nadmořské výšce 600 metrů, vrchní pod Ještědem o 400 metrů výš. V nejvyšším bodě se lanovka dostává 30 metrů nad zem. Na Ještěd jede čtyři minuty a drží ji lano o průměru pěti centimetrů. Lanovka nesloužila jenom k dopravě turistů. Zásobovala horský hotel Ještěd a pomáhala při záchraně zraněných turistů.
Ještě nikdy se nestalo, aby lanovka měla nějakou velkou závadu nebo se cestující v ní ocitli v ohrožení.
Lanovku na Ještěd využívají především turisté z České republiky, Německa a Polska. Díky ní se jim z vrcholu hory otevře pohled na Krkonoše, Jizerské hory, Lužické hory, Český ráj a České středohoří. Rekord lanovka vytvořila v roce 1976, kdy po čtyřleté rekonstrukci přepravila skoro 600.000 lidí.
Lanovka byla vybudována na náklady tehdejších ČSD známou chrudimskou firmou František Wiesner. Zahájení stavby bylo dne 15. 6. 1932 a dokončená lanovka byla uvedena do provozu 27. 6. 1933. V letech 1971 až 1975 prošla lanovka zásadní rekonstrukcí, čímž se zařadila k lanovkám světové úrovně. Rekonstrukci provedla firma Transporta Chrudim a provoz rekonstruované lanovky byl zahájen 31. 12. 1975.